Az első csepeli bicikliket 1929-ben állította elő a Weiss Manfréd, miután 1928-ban 25 ezer schillingért megvásárolta a grazi Steyr-Daimler-Puch művektől a licencet. Tízezer kerékpárt is megvett alkatrész állapotban. Az első kétszázat még Grazban szerelték össze (Csepel felirattal), a többit itthon. Több mint tizenkétezer darabot gyártottak 1929-ben, 1930-ban pedig harmincötezret. Ekkor még csak egyféle típust dobtak piacra, női és férfi változatban, egészen 1932-ig. Utána azonban különféle márkanevek és változatok sokaságával álltak elő. A háború végéig körülbelül ötszáz kerékpár-elnevezést védjegyeztettek. A legismertebbek ezek közül a Csepel, a Fecske, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super volt, de létezett még Ballon, Sárkány és Pajtika is. A Fecske pedig országúti versenykerékpár. A Ballon túrabicikli: “tökéletesen megbízható luxusgép”. Megcsodálhatunk néhány Csodát is: pirosat, kéket, zöldet. Tulajdonképpen fekete volt mindegyik, csak elöl, a címer (pajzs) körül festették a kormánycsövüket pirosra, kékre vagy zöldre. Kormányuk még fafogantyús, fékjük már kontrafék. Nem mindegyiknél volt még általános a kontra, az angol mintára szerelt Superla típus például elöl-hátul abroncsfékes. A biciklik között egy Turán típusú segédmotoros kerékpárt is találunk, a harmincas évektől azt is gyártott a Weiss Manfréd.
A háború után az üzem 1949-ig jóvátételre termelt, majd 1950-ben létrejött az önálló Csepel bicikligyár. A termelőkapacitás ekkor már százharmincezer darab körül volt évente. Új típusok jelentek meg: Túra, Mátra, Robusta (mind 28-as), Tihany, Karika, Toldi, Budapest (26-osok) és a 24-es Úttörő, melyet még e sorok írójának is volt szerencséje tekerni gyerekkorában. Nyugati exportra más típusok mentek: például a Cantilever, ami itthon szinte ismeretlen volt. A bicikligyár a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, s tulajdonképpen ebben a felállásban maradt meg a rendszerváltás hajnaláig, 1988-ig, amikor is az amerikai Schwinn vásárolta meg. A gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig. Keresettek voltak az SR jelzésű versenybiciklik is, az SR 26 és az SR 27. A nyolcvanas években megjelentek a terméklistán a nyugati minták alapján gyártott BMX-ek és az ATB túrakerékpárok. A háromnegyed évszázadra visszatekintő csepeli bicikligyártást ma a Schwinn-Csepel folytatja, de termékkínálatunkban ma is megvan még a Camping modernizált változata.” |
|
CSEPEL MŰVEK - KERÉKPÁRRAL |
1929 tavaszán Csepel márkanéven jelentek meg az első magyar gyártású kerékpárok, amelyeket a Weiss Manfréd által alapított üzem állított elő Csepelen. A vázakhoz és villákhoz a gyárban készülő vékonyfalú hidegen húzott acél csöveket használták. A muffokat az öntöde készítette. A vázak forrasztásához a német Victoria gyártól vásárolt technikát használták. A kerékpárok végszerelését 10-15 munkás végezte. Kezdetben 400 munkás készített heti kb. 1000 kerékpárt. Az egyszerűbb gépeknél; présgépeknél, fúrógépeknél jelentős számban nők is dolgoztak. Eleinte több egységet importból szereztek be, pl.: Fichtel&Sach gyártmányú kontrafékes hátsóagyakat amelyeket a 30-as évek végére a 90-es évekig használatos Super Granat váltott fel.
Csepel Kerékpárok - Típuslista |
|
1928 Daimler-Puch - WM Csepel néven |
|
1928-1945 WM Csepel |
|
Csepel
|
|
Fecske
|
|
Huszár
|
|
Rakéta
|
|
Merkúr
|
|
Anker
|
|
Turán
|
|
Diadal
|
|
Vitéz
|
|
Adria
|
|
Hangya
|
|
Gazda
|
|
Galamb
|
|
Sport
|
|
Csoda
|
|
Mecsek
|
|
Super
|
|
Ballon
|
|
Sárkány
|
|
Pajtika
|
|
Turán-segédmotorral
|
NIK Fiú kerékpár 24 collos kivitel
|
--------------------------------- |
NIK női alutáblás
|
|
NIK női réztáblás
|
|
NIK férfi alutáblás
|
|
NIK férfi réztáblás
|
1950-1956 "RM"
(Rákosi Mátyás Művek)
Csepel pályakerékpár
Túra
|
-------------------------
|
Mátra
|
|
Robusta (mind 28-as)
|
|
Tihany
|
|
Karika
|
|
Toldi
|
|
Budapest
|
|
R26
|
|
SR26 (26-osok)
|
|
Úttörő
|
|
Pajtás (24-esek)
|
|
Camping
|
|
Camping (export változatok)
|
|
Camping (Postás)
|
|
Cantilever (export)
|
|
Superla
|
|
BUDAPEST női vastáblás 1960-évek
|
|
BUDAPEST női alutáblás gyári kék
|
|
BUDAPEST női alutáblás gyári bordó
|
|
BUDAPEST férfi
|
|
BUDAPEST férfi alutáblás bordó
|
|
CAMPING "kék" 1963
|
|
CAMPING "arany"
|
|
CSEPEL SPECIAL verseny matricás
|
|
JUNIOR
|
|
LUXUS 24 collos fiú kerékpár
|
|
MÁTRA női
|
|
MÁTRA női zöld
|
|
MÁTRA férfi
|
(összevonva a Varrógép gyárral)
ADRIA
|
APOLLO
|
BUDAPEST férfi
|
BUDEPEST női
|
BMX
|
CITY 24
|
CITY 26
|
CROSS 20" motorvillás
|
CSABA CAMPING
|
CSABA CAMPING
|
Export kerékpárok
CAPO
|
CUTLASS
|
HIAWATHA MACLEODS
|
HR CONVERTIBLE
|
JET707
|
MONDIAL
|
PEPPERONI
|
RABLO LUXUS
|
RABLO
|
RHAPSODY
|
ROBY leány
|
ROBY fiú
|
ROAD KING női
|
ROAD KING férfi
|
SAFARI SPORT
|
SUPERLA SPORT
|
WILDCAT
|
1988- napjainkig Schwinn-Csepel |
|
|